درک بهتر انواع چربی راه جدیدی برای درمان اضافه وزن

 31 ژوئیه 2014- بدن دارای انواع مختلفی بافت چربی است که وظایف متابولیکی گوناگونی را به عهده دارند: چربی سفید، چربی بژ و چربی قهوه ای. برای اولین بار محققین موفق به تعیین پروتئینهای اختصاصی  سطحی این سه نوع مختلف بافت چربی شدند. این کشف می تواند به ابداع گزینه های درمانی جدید برای درمان چاقی کمک کند.

 نتایج این کار درمجله ی Science Translational Medicineمنتشر گردید.

 سلولهای ادیپوسیت بافت چربی سفید، قهوه ای و بژ بطور ذاتی با هم متفاوت هستند، هر یک از این انواع این سلولها دارای عملکردهای مختلفی می باشند وهر کدام نقش خاصی در متابولیسم بدن دارند.

در بدن انسان بافت چربی سفید شایع ترین نوع چربی است عملکرد اولیه ی آن ذخیره ی  انرژی است از سوی دیگر ادیپوسیت های قهوه ای از انرژی های موجود برای تولید گرما استفاده می کنند اما تنها درچند منطقه ی محدود در بدن  انسان بالغ یافت می شوند. چربی بژ که نوع خاصی از سلولهای چربی قهوه ای هستند بنظر می رسد با ادیپوسیت های قهوه ای در بافت چربی قهوه ای مخلوط هستند  و یا در بافت چربی سفید بخصوص تحت تأثیر سرما در جوندگان ایجاد می شوند.

گروهی از محققین انستیتو دیابت و چاقی درمرکز هلمهولتز درمونیخ با همکاری مرکز تحقیقات دیابت  در آلمان ومرکز دیابت جاسلین، موفق به تشخیص بسیار اختصاصی ادیپوسیت های مختلف بر اساس  پروتئین های سطحی آنها شدند.

 جنبه های خوب و بد چربیها

میزان ابتلا به چاقی ، دیابت نوع 2 و سایر اجزاء سندرم متابولیک رو به افزایش است. برای بهبود عواقب ناشی از مصرف کالری بیش از حد و ذخیره سازی آن، طب مدرن به دنبال راه های جدیدی به منظور افزایش مصرف انرژی وکاهش وزن بدن است.

 به گفته دکترUssarنویسنده ی ارشد این مقاله از آنجائیکه  بافت چربی قهوه ای به عنوان نیروگاه حرارتی بدن عمل می کند قادر است مقادیر زیادی انرژی را بسوزاند، در غیر این صورت این انرژی بصورت چربی در بافت  چربی سفید ذخیره خواهد شد. به همین دلیل، فعال سازی بافت چربی قهوه ای با استفاده از دارو می تواند روش جایگزین مناسبی برای درمان  چاقی و بیماریهای مرتبط با آن نظیر دیابت نوع 2 باشد. میزان بافت چربی قهوه ای از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و تاکنون تعیین نسبت آن بطور صحیح و قابل اطمینان امکان پذیر نبوده است. روشهای فعلی که براساس  فعالیت این بافت  است تا حد زیادی به شرایط خارجی مانند دما و رژیم غذایی بستگی دارد. کشف پروتئین های سطحی هر نوع از سلولهای چربی مستقل از روش سنجش فعالیت، بافت چربی قهوه ای را شناسایی می کند علاوه این رساندن اختصاصی مواد و داروها را به بافت چربی قهوه ای با هدف قرار دادن این پروتئین ها امکان پذیر می سازد.

امید تازه ای برای آب شدن چربیها

فعال سازی بافت چربی قهوه ای در حال حاضر یکی از روشهای امیدوار کننده برای مقابله با چاقی است این روش امکان کاهش وزن را بدون کاهش مصرف کالری بوجود آورده است.

به همین علت تعدادی  از مقالات  پایه  به توضیح  مکانیزیم های فعال سازی یا افزایش بافت چربی قهوه ای انسان در نشریات پرداخته اند.

انتقال  این تحقیقات  به کارهای بالینی غالباً با شکست مواجه بوده است البته از آنجائیکه مکانیزیم های شناسایی شده دارای اعمال مهم فیزیولوژیکی در سایر ارگانها هستند، استفاده از این روشها می تواند عوارض جانبی غیر قابل محاسبه ای را به همراه داشته باشد.

دکتر Ussarتوضیح می دهد: تحقیقات  ما یک روش جدید برای مقابله با این مشکل را معرفی می کند از آنجائیکه مارکرهای سطحی که ما کشف کرده ایم برای هر نوع چربی بسیار اختصاصی است و مستقل از فعالیت  متابولیکی آن بافت می باشد استفاده از این روشها می تواند از بروز عوارض جانبی احتمالی بکاهد.

دانشمندان امیدوارند که با پیشرفت های بیشتر درنتایج این تحقیقات مواد فعالی را که بصورت انتخابی بتواند بافت چربی قهوه ای را هدف قرار دهد، بیابند تا تأثیرات جانبی کمتری را در بدن به جا گذارند.

دکتر Ussarمی افزاید: درحال حاضر بروی یافتن این مواد فعال تحقیق می کنیم همچنین با همکاری سایر محققین درمرکز تحقیقات هلمهولتز درمونیخ امیدواریم مولکولهای اختصاصی که بتوانند  این پروتئین های سطحی سلول را شناسایی کنند تولید کنیم و اثر بخشی آنها را آزمایش نماییم.

او می افزاید: هدف ما همکاری با دانشمندان بخش صنعت برای تولید مولکولهایی است که برای انسان قابل استفاده باشد.

اطلاعات  دیگر

ادیپوزیتی یا چاقی بیماری تغذیه ای و متابولیکی است که با افزایش چشمگیر وزن همراه است. مشخصه ی آن افزایش چربی بدن است به حدی که دارای  تأثیرات  پاتولوژیکی و بیماریزایی می شود. چاقی به دلیل پرخوری و فقدان  تحرک  ایجاد می شود وعوامل ژنتیکی زمینه  ساز آن هستند. بیماران چاق احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140731094649.htm